Social Icons

Wednesday 13 March 2013

Susun Atur Bilik Darjah

Hye..
Assalamualaikum...

Pernah tak kamu semua masuk bilik darjah sebelum ini. Apa ? Tak pernah ? Ish..ish..ish.. jangan tipu la, dulu waktu zaman sekolah takkan tak belajar kat dalam kelas. Ha, tempat belajar dalam kelas itulah yang dipanggil bilik darjah.  

Pernah tak kamu kalau masuk satu bilik darjah itu rasa nyaman sekali. Rasa macam tak nak keluar dah dari bilik darjah itu. Rasa teruja dan "excited" untuk terus berada dalam bilik darjah tersebut. Haa,, itu maknanya bilik darjah tersebut kondusif la tue.

Tapi pernah tak kamu semua kalau masuk satu bilik darjah yang kamu semua rasa tak senang, tak nyaman, tak senang duduk, tak selesa dan macam-macam "tak" lagi. Saya pernah jugak, ada satu kelas itu saya masuk, tak ada langsir langsung, papan kenyataan kat belakang kosong - sekosongnya, serta penyapu dan penyodoknya diletakkan di hadapan kelas. Ish..ish..ish.. teruknya. Memang saya rasa nak keluar je dari bilik darjah tersebut.

Ha,, cuba bayangkan kite yang guru ni pun rasa tak senang dengan bilik darjah macam itu, apatah lagi pelajar - pelajar yang belajar dalam bilik darjah tersebut. Mereka lebih lama lagi untuk tinggal dan belajar dalambilik dajah tersebut.

Jadi, sudah menjadi lumrah bahawa tugas guru bukan sahaja guru yang mengajar membuta tuli tetapi sebagai seorang "arkitek" yang melukis dan merancang susun atur bilik darjahnya. Haa, hebatkan menjadi seorang guru ? Ya,, memang hebat, mulia lagi tu tugas seorang guru ini.

Di sini, saya menunjukkan satu contoh lakaran susun atur bilik darjah yang teratur dan selesa untuk belajar lama-lama dalam kelas macam ini. Heheh..  :) 


1 comment:

  1. Alangkah baiknya jika kelas sekarang ada komputer di belakang dan tv di hadapan kelas.

    ReplyDelete